展覧会終了にあたって、水沢ディレクターからメッセージをいただきました。
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展覧会という形式は、限られた時空で、消え去ってしまいます。
時間の亀裂をテーマとして本展は、そのほんらいの主旨からして、パフォーマンスを強調し、
全体として通常の展覧会以上に一過性という性格をつよく帯びたものでした。
多種多様なパフォーマンス・プログラムが彩ではなく、その本体に組み込まれていたので、
運営する側も、見る側もとても緊張感を要求されるものでした。
全会期にわたって「作品」として持続するパフォーマンスも、無謀ともいうべき試みでしたが、
なんとか維持することができました。これも観衆の方々も含めて、すべてのひとの理解と
支えによって成立したのだと思います。感謝にたえません。
どうもありがとうございました。
「瓶のなかの手紙」に詩人パウル・ツェランは自作全体を譬えました。
この展覧会もいつか、これからも無数の傷を負うであろう時空を越えて、
メッセージを伝えてくれることを願ってやみません。
2008年12月 水沢勉
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An exhibition is an evanescent and limited form of time and space.
Based on the theme 'Time Crevasse,' Yokohama Triennale 2008 emphasized performance art,
and the nature of the entire exhibition proved to be more transient and ephemeral than in the past.
Various performance programs were deeply integrated into the exhibition, not just highlighting it,
and so a great deal of tension was required on the part of both organizers and viewers.
I must say it was quite a daring attempt to sustain performances as 'artworks' for the entire duration
of the exhibition, but, thankfully, we were able to maintain them. Such an accomplishment is large
due to the understanding and support of every person involved, including the audience.
I would like to express my deepest gratitude, although I cannot thank everybody enough.
Just as poet Paul Celan spoke of poetry as 'a letter in a bottle,' my wish is that this exhibition
will someday transcend time and space with inevitable numerous wounds to deliver its message.
2008.12 Mizusawa Tsutomu
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