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作者略歴
Brief record |
プエルトリコに育ち、ニューヨークのアートスクールで学ぶ。グループ・マテリアルの一員として活動を始め、どこにでもある製品(時計、印刷した紙、電球など)を使った作品を発表する。観客が作品の一部(紙やキャンディ)を持ち帰ることで作品に関与する、また、作品の所有者が展示のたびごとに素材を補充しなければならない、など、アートとパブリックとの関係における既成概念をくつがえす作品で、アートのみならず様々な分野から注目を集めた。
95年ニューヨーク近代美術館で個展開催。作家の没後も、作品は展示のたびに素材を補充され、生き続けている。そのため、97年「水戸アニュアル97ーしなやかな共生」展(水戸芸術館現代美術ギャラリー)、99年カーネギー・インターナショナル99-00にも、作品の所有者の意志により参加している。2000年サーペンタイン・ギャラリー(ロンドン)で回顧展も開催され、再評価された。
Born in Cuba in 1957. Died in the United States
in 1996.
Gonzalez-Torres was brought up in Puerto Rico.
He studied at an art school in New York. As a
member of Group Material, he began exhibiting
works using watches, printed paper, light bulbs
and other common manufactured articles. He attracted
attention not only in the world of art but in
other various fields. His works suggest a new
relationship between art and the public. Gonzalez-Torres's
works encourage viewers to get involved by taking
home part of the works, for example paper and
candy. The materials used in the works need to
be replaced as they expire. In 1995, he had a
solo exhibition at MoMA. The works have been displayed
there since with the materials replaced continually.
Even after he died, Gonzalez-Torres's works were
exhibited with the help of the owners of the works
at the "Mito Annual 97 -- Flexible Coexistence"
at the Contemporary Art Gallery, Art Tower Mito,
Ibaraki Prefecture in 1997 and at the Carnegie
International 99-00 in 1999. In 2000, his retrospective
exhibition was held at the Serpentine Gallery,
London where it was well-received. |