|
|
|
|
作家名
Name |
ジミー・ダーハム
/ Jimmie Durham |
|
|
|
|
|
出身国
Country of birth |
米国
/ United States of America |
|
|
|
|
在住国
Country of residence |
ドイツ
/ Germany |
|
|
|
|
生年月日
Year of birth |
1940年 |
|
|
|
|
作者コメント
Comment |
|
|
|
|
|
作者略歴
Brief record |
アメリカン・インディアン運動の活動家としても知られているダーハムは、西洋美術史の要素とアメリカン・インディアンの図像とを組み合わせ、政治的、経済的抑圧が絶えない歴史という文脈のなかで、植民地化を辛辣に批判。彼の作品は、修正された歴史記述やフィクションが構成する相互に絡み合った物語を内蔵し、それが風刺文学や神話のような調子を帯びている。彼は、言語と視覚が複雑に入り組んだその一連の作品を通じて種々の支配的力に対する認識の変換を試みる。92年ドクメンタIX,99年ヴェネチア・ビエンナーレ等に参加。
Born in the United States in 1940. Lives and works
in Germany.
Durham is a multidisciplinary artist, also known
as an activist of the American Indian Movement.
He combines Western art history and American Indian
icons to make an incisive criticism of colonization
in the context of the ceaseless political and
economic oppression in their history. His works
contain a story of amended historical descriptions
and fictions intermingled. The story takes on
a satiric or mythological character. He advocates
changes in perception of various ruling powers
through his works, which are a complex mixture
of verbal and visual media.
International exhibitions: Documenta IX, Kassel,
Germany in 1992, and Venice Biennale in 1999. |
|
|
|
|
作品写真
Work photograph |
ジミー・ダーハム 「化石の森」 2001 Photo:坂田 峰夫
(横浜トリエンナーレ2001での展示風景)
Jimmie Durham "The Petrified Forest" 2001 Photo:Mineo
Sakata
( Installation view of YOKOHAMA 2001 ) |
|
|
|
|
作品展示場所
Exhibition hall place |
|
|
|
|
|
作品説明
Work explanation |
|
|
|
|
|
作者ウェブサイト
Website |
|
|
|
|
|
もっと知りたい
More information |
|
|
|
|
|